måndag 12 maj 2014

Ruth & Ragnar på BPH

Jag har länge funderat på Kennelklubbens nya mentalbeskrivning som kallas för BPH = Beteende & personlighetsbeskrivning. Jag har MH beskrivit mina egna hundar och anordnat MH (Mentalbeskrivning Hund) för mina uppfödda springer. Det har fungerat bra. Men känner att nu är det dags att lära mig hur BPH fungerar och hur jag ska läsa protokollen. Jag har varit och tittat på några BPH och nu var det dags för mig att gå med "Ruth"  (RLD N RLD F RLD A Mountjoy Rebellioue Ruth) och "Ragnar" (RLD N Mountjoy Residentiel Ragnar). De har båda två blivit MH beskrivna för 1 år sedan. Så jag visste redan en hel del om deras mentalitet och beteende. Jag var så nyfiken och förväntansfull på att se vilka reaktioner de hade BPH gentemot hur reaktionerna var på MH. Jag blev glatt överraskad på hur väl det stämde överens. Men hur mycket mer av peronligheten man kan utläsa på BPH. När jag har lärt mig mer om BPH så kan jag helt klart tänka mig att bara beskriva mina hundar på BPH. Nu utbildas fler beskrivare och fler arrangörer kommer till. Då finns det också möjlighet att få plats på ett BPH.
Här kommer lite bilder på "Ruth". STORT TACK Veronica Forsberg som kom över och tittade och fotade "Ruth"
Främmande person: Testledaren klappar i händerna och lösgör sig från publiken.
Främmande person: Testledaren stannar och tittar inte på hunden.
Främmande person: Testledaren smeker hunden, lyfter en framtass och håller en hand på en baktass. Men just på bilden så väntar hon på att beskrivaren är redo att se hanteringen.
Föremålslek: Först drog jag "Ruths" egen favoritleksak på marken, kastade den till en markering 10 m bort.
Föremålslek: Här har jag gjort likadant men med ett föremål jag har fått av testledaren.
Föremålslek: Här leker testledaren med föremålet 10 meter från mig.
Matintresse:
Överraskning: 
Överraskning: "Ruth" tar bakvägen.
Överraskning: Nu är den inte farlig längre!
Skrammel:

Skrammel:

Skrammel:
Närmande person: Vem där?
Närmande person: Det var denna konstiga typ som kom gående. Långsamt, långsamt klart skum tyckte "Ruth".
Närmande person: Ruth tog sig fram på egen hand. Gjorde en snabb hälsning och tillbaka till mig.
Underlag: Korrugerat plast som är upphöjt på mitten så det rör sig när man går på det.
Skott:
Lek efter skott:

Inga kommentarer: