söndag 7 september 2014

Vilken helg!!!

Denna helg har varit intensiv. 
Lördagen spenderades på Skånelaholm i Rosersberg. Det var dags för Östra Cup, springer Östras störts evenemang för året. Det är utställningm fältarbete med apportering av vilt och av vattenapportering av vilt. Det är en pröva på tävling för alla nybörjare och lite allvarligare för de som har varit med ett tag. Man får poäng för deltagande, man får poäng för det hunden gör. Man får under lugna och avslappnade former pröva på jaktens olika delar i miniformat. Alla kan vara med, det behövs ingen direkt träning innan för deltagande. Men har man tränat lite inkallning och apportering så underlättar det.
Jag hade bara anmält Peggy i år. Ville koncentrera mig på en hund. Har lite ont i ett knä så jag ville ta det lugnt. Att jag sedan hade lovat att visa mina valpköpares hundar det hade jag på något sätt inte tänkt på. Svettigt värre blev det när jag visade "Kino", "Ragnar", "Sadie" och "Peggy" i utställningsdelen. Mne vad gjorde det. Det gick ju så fantastiskt bra. "Kino" böejade, han blev bästa junior med HP, Sedan visade jag "Ragnar" som blev 2:a i Öppen klass med HP. I Bästa hande visade jag "Kino" till bästa hane totalt och Isabell Åmark hoppade in och visade "Ragnar" till 3:a bästa hane. Helt otroligt bra.   
Nu var det dags för "Sadie" att visa upp sin finaste sida och hon blev 2:a i juniortikar utan HP. "Peggy" vann öppen klass med HP och slutade som bästa tik totalt. Nu var det dags för BIR & BIM och då hoppade Isabell in som en räddande ängel för "Kino" & "Peggy" skulle mötas. "Peggy" gick vinnande ur striden och blev BIR, "Kino" BIM. Helt otrolig, mina hundar i topp på utställningsdelen!
Efter att alla de vuxna hade gått ut på fältet var det dags för valparna att bli bedömda i valpklass och där belv "Terry" 2:a i valpklass 1 hanar och "Trudy" vann valpklass 1 tikar och blev BIM. Vad månde bliva när de växer upp.
 Det blev lite blandat resultat på fält och vatten. "Peggy" visste jag hade gjort ett toppenjobb på båda stationerna. "Sadie" hade också gjort ett toppenjobb. Dagen slutade helt otroligt bra. "Peggy" Bästa Jakthund ÖKl, "Sadie" Bästa Jakthund UKL, "Sadie" 2:a Dual Purpose UKL, "Kino" 4:a Dual Purpos UKL, "Peggy" 1:a Dual Purpose ÖKL och slutligen min underbara "Peggy" BIS-1. Vilken fantastisk känsla. 
Stort stort tack till mina underbara valpköpare som kom och deltog med Mountjoyhundar och gjorde detta till en oförglömlig dag. Stort tack till Åsa Nybäck-Nakell som hjälpte till med att hålla ivriga hundar på fält och vatten, fotografering och allmänt kom med glada tillrop. Tack för alla gratulationer. Stort stort tack till hela organisationen runt Östra Cup, ni gjorde ett strålande jobb. Tack alla funktionärer, utan er blir det inget. Stort stort tack Veronica Forsberg för ditt outtröttliga jobb med Östra Cup innan tävlingsdagen. Tack domare och markägare.

 Söndagen fortsatte i allmän glädjeyra. Jag och Camilla åkte på hundutställning i Sala och där fick "Trudy" HP - Hederspris i valpklass 1 och en 3:e placering. "Peggy" blev 2:a i öppen klass med Excellent. Inte så märkvärdiga resultat. Men telefonen blippade in underbara nyheter under utställningen. Först fick jag meddelande från Ann-Sophie Lindahl som rapporterade att "Sascha" tog sitt tredje 1:a pris i öppen klass viltspår och blev därmed Svensk Viltspårchampion. STORT GRATTIS! Superfint jobbat!
Det blippade till igen och meddelade att "Arlo" och Britt Marie Webster nu hade klarat av sitt första öppen klass viltspårprov på bästa sätt med ett 1.a pris som resultat. Jättestort grattis Britt Marie & "Arlo"
Sist kom det ett meddelande från Gunbritt Börjesson som med "Sadie" hade fått uppflyttningspoäng i Appellklass spår. Det är fantastiskt bra."Sadie" är bara 14 månader och hon deltager på Östra Cup på lördagen och sedan startar hon på söndagen i Appellklass spår som innehåller spår, budföring och lydnadsprov på samma dag. Jösses säger jag bara. Ni är otroliga. Jag är så himla glad och stolt. STORT STORT GRATTIS Gunbritt och "Sadie".

BIS-1 & Bästa Jakthund SEVCH LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Painted Peggy
Bästa Jakthund i unghundsklassen Mountjoy Sophisticated Sadie & Gunbritt Börjesson och Bästa Jakthund öppen klass SEVCH LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Painted Peggy
BIR - "Peggy" (SEVCH LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Painted Peggy) &  BIM - "Kino" (SEVCH Mountjoy Scurry Simon) äg. Magnhild Löfstedt och visad av Isabell Åmark. Foto Jessica Norman
"Sascha" (SEVCH Mountjoy Realxed Roxanne) ägare: Ann-Sophie Lindahl  Foto: Camilla Jannesson
"Ragnar" (RLDN Mountjoy Residential Ragnar) ägare: Lee Pohl & Monika Jansson
"Trudy" (Mountjoy Tainted Trudy) ägare: Isabell Åmark & Monika Jansson
"Terry" (Mountjoy Tempted Terry) ägare Malin & Christer Sandberg-Sjöholm
Britt Marie Webster & "Arlo" (RLDN RLDF Mountjoy Sagacious Sander) 1:a pris ökl viltspårprov. Ann-Sophie Lindahl & "Sascha" (SEVCH Mountjoy Relaxed Roxanne) 1:a pris ökl viltspårprov och Svensk Viltspårchampion! Stort Grattis båda två!
Gunbritt Börjesson & "Sadie" (Mountjoy Sophisticated Sadie) Uppflyttade Appellklass spår! Stort Grattis!
 "Qalle" (NOVH SEVH Mountjoy Quinderd Qarl) ägare: Ann-Sophie Lindahl.

1 kommentar:

Nordic sa...

Stort grattis Monika och tack för att vi fick vara med och se hur det går till. Peggy är ju en sån stjärna!! Kul med en 2:a plats för Terry, hade inga förväntningar alls men Isabelle visade upp honom jättebra!

/Christer