söndag 20 februari 2011

Ossian LP1


Termometern stod på -21 grader när jag vaknade imorse. Ojojoj det kommer att vara kallt på lydnadstävlingen idag var min första tanke. Det blev en extra tröja och termobyxorna över långkalsongerna och de vanliga byxorna. Ossian fick två täcken på sig. Ett fleece och ett lite tjockare. Det var precis att bilen ville starta. Men vi kom iväg och snart var det varmt och gosigt i bilen. Det var många strykningar på grund av kylan och i vår klass var det 6 strykningar!

Ossian och jag var varma hela dagen! Det lönar sig att klä på sig ordentligt. Jag hade en pläd som Ossian kunde sitta på när vi väntade så det inte blir för kallt om tassarna. Ett ekipage i klass 2 stod och väntade utan täcke och direkt på snön, när det var dags för henne att gå fritt följ så kom de bara halvvägs sedan fick hennes stackars korthåriga hund kylkramp i tassarna och sedan ville inte hennes hund mer, det blev för kallt helt enkelt. Hon fick bryta och hon hade åkt 25 mil för att starta på detta prov! Oj vad vi tyckte synd om henne.

När det var dags för vår start så var det bara -12 grader så det var helt ok. Av med Ossians täcken av med min stora bylsiga jacka och vantar, byta koppel och så in på planen.

Ossian jobbade på jättefint och fick följande poäng: Plastliggning 10. Tandvisning 10, Linförighet 7 - han höll i kopplet en lång bit, i nästa klass slipper vi kopplet sköönt! Läggande 9, Inkallande 10, Stående 8, Apportering 7 - han tar apporten direkt och det skall han göra enligt min plan, Hopp över hinder 9, Helhetsintryck 9 och totalt 174 poäng. Det var vår bästa poäng och vår bästa uppvisning hitills.Vi börjar att bli samkörda i tävlingssituationen. Vi ficke an 2:a placering total, vilket jag är jättestolt över, det var 8 ekipage som fick en 1:a för det var mycket hög kvalite på alla ekipage.

Detta var Ossians tredje 1.a pris och det innebär att han nu har ett LP1 eller Lydnadsdiplom klass 1. Det är kennel Mountjoys första lydnadsdiplom i klass 1, så det känns lite speciellt.

3 kommentarer:

Veronica sa...

Stort Grattis.
Ni är så duktiga du och Ossian.
Tack för en trevlig dag i går.
Kram Veronica

Fia sa...

Grattis till Er båda! Kram Fia

Elsassa sa...

GRATTIS MONIKA!!!
VIlken förare och vilken kille som inte va rädd att bli kall om pungen ;)