söndag 25 september 2022

Cayenne Nybörjarprov A 2022-09-24

 Nybörjarprov i Kungsängen med "Cayenne". Eva var också anmäld med "Caesar". Alltid pirrigt att starta på prov. Och på Nybörjarprov A så finns en extra krydda. Hittar vi inte fågel eller kaniner så kan man inte bli godkänd. Och det är ju inte alltid som de vilda djuren sitter där vi hoppas och tror att de ska finnas. Ingen vilt blir skjutet på Nybörjarprov A, utan hunden ska bara komma så nära att det flyger eller skuttar iväg. Då ska hunden stanna, antingen självmant eller om det behövs så kommenderar föraren hunden att stanna. Efter det så ska hunden apportera. 

Eva startade som nummer 3 och ingen fågel hade visat sig innan "Caesar" började leta. Han jobbade på fint i väldigt snårig terräng. Han stötte en fasan och blev stilla. Superbra. 

"Cayenne" och jag hade startnummer 10. Cayenne kom igång riktigt fint och jobbade på bra. Hon hittade en fin fasantupp som hon stötte och stannade på min signal. Härligt då var vi nog godkända så här långt. Eftersom det var ont om fågel fick alla vänta till alla hade varit ute på fältet, innan vi kom igång med apporteringen.

Till slut efter en lång dag var det dags för apportering. "Caesar" gick återigen ut som nr 3.  Men nu blev "Caesar" så ivrig att han sprang direkt i kastet och då är man inte godkänd. De ska sitta och vänta till de får apportkommando.  Så snöpligt när allt annat var godkänt. "Cayenne" stannade direkt  när skottet och kastet kom. Hon sprang snabbt ut till fågeln. Tog upp den och kom tillbaka. Hon tyckte att den var jättefin. När nästa skott och kast kom så tyckte hon att denna fasan var ännu finare men efter lite övertalning ville hon släppa den. 

Nu kom en stund av orolig väntan. Hade vår prestation varit tillräckligt bra? Tyckte domaren att vi uppfyllde kraven på ett godkänt. Till slut ropades mitt startnummer upp och se det gick vägen, vi blev godkända. Wow vilken fantastisk känsla. Det var min andra hund någonsin som har blivit godkänd på Nybörjarprov A. Jag är så innerligt glad och stolt! Tänk att "Cayenne"  klarade Vattenprov, Nybörjarprov B och Nybörjarprov A med minimalt med träning. Jag har ju knappt orkat träna alls i år.

Ett stort tack till Susann Adehed som har peppat mig att starta och vi har tränat tillsammans några gånger. Hon var mitt ressällskap till Göteborg. Tack Susann. Utan dig hade jag inte haft dessa fina resultat. Stort tack till domaren och alla andra i Springer Östra som ordnade så fint. Stort tack till markägaren Mary Wright. Tack till Veronica som tog foto på mig och "Cayenne" med fina rosetten. Tack till Eva för att du startar "Caesar" och nästa gång sitter det.

Stort stort tack till Pehr Söderman som tog så fina bilder på fältet och som jag delar här. 

Tack till alla deltagare som gjorde det till en sådan trevlig dag. 

"Cayenne" (SEVCH RLDN Mountjoy Charming Cayenne) foto Veronica Forsberg,

"Cayenne" och jag klara för start. Denna bild och alla övriga foton är tagna av Pehr Söderman.












"Caesar" (SEVCH LTCH Mountjoy Able Adrian) ägare Eva Lindberg.











"Cookie" (Periwinkle's Penny Lane) Field spaniel ägad av Susann Adehed. "Cookie" jobbade på så fint så länge men hittade ingen fågel. Gjorde allt så bra idag. 






Trevlig samvaro i väntan på prisutdelning.

Stolt matte, "Cayenne" och domaren Petra Johansson.


Inga kommentarer: