lördag 23 augusti 2014

Nybörjarprov B i Fjugesta.

Idag for jag och Camilla Jannesson iväg till Fjugesta på Nybörjarprov B och vattenprov. Med oss hade vi "Ruth", "Sunny" och "Tuva". Ruth gjorde Vattenprov och Nybörjarprov B. "Sunny" & Tuva Nybörjarprov B.Vi började med vattenprovet. Vi var bara två startande. Det var så otroligt idylliskt och fint. En stor damm med några fina små öar. Lite lätt vattenvegation och lite vass närmast strandkanter och öarna. Ojojoj vad man bedrog sig. Det var varken lätt eller idylliskt. Startnummer 1 var markägaren själv. Jag såg inte när han startade, var ju tvungen att hålla mig på avstånd med "Ruth". men jag passerade honom på väg till startplatsen och han såg allmänt sur och irriterad ut. Ej godkänd sa han och muttrade lite. Jag undrade varför han var irriterad. Förstod snart nog vad han menade. Skott och kast, Ruth sitter blickstilla, kastar sig i vattnet på min signal, börjar simma och det tar tvärstopp. Vattenvegaetationen var så tjock att hon satt fast, jag stod en liten stund och funderade på om jag var tvungen att hoppa i och rädda henne, för hon höll på att sjunka när hon satt fast i ett järngrepp. Men hon var tapper, hon simmade och simmade och simmade och simmade och kom knappt framåt. Och av anden syntes ingenting och det var absolut vindstilla. Dessutom låg anden i en helt omöjlig poition vindmässigt. Och den hade totalt försvunnit ner i den otroligt täta vattenvegetationen. Ruth simmade ungefär halvvägs ut ca 30 meter, sedan trodde hon att hon var framme vid anden och började cirkla runt och vädra efter den, men fann den självklart inte för hon var ju bara halvvägs. Hon kom tillbaka, jag skickade ut henne igen, hon simmade tappert ca 15 meter ut och vände. Försökte få ut henne en gång till men då gav jag upp och klappade om min duktiga hund. Resulatet kunde bara bli IG = Icke godkänd. Trist men det var för svårt.Vi får träna mer och återkomma. Men jag var oerhört stolt över hennes kämpaglöd och var innerligt tacksam att jag slapp hoppa i och rädda henne.
"Ruth" (RLDN RLDF RLDA Mountjoy Rebellious Ruth) simmar kraftfullt i den supertunga vattenvegetationen. Tur att hon har så himla fin simteknik och är så lugn och trygg i vattnet.
Vi åkte tillbaka till Via-Edsbergs gård och förberedde os på att gå ut på fältet. Det hade börjat att regna lite smått. Fina marker, fint arrangerat och en mycket trevlig markägare som gick med och tittade. Först ut var "Tuva" som jobbade riktigt fint, men domaren kastade apporterna när Tuva var i höga gräset och menade att hon inte såg om  "Tuva" satt still vid skott och kast! Så då ville hon se ett tredje kast och då hade Tuvat laddat för apportering och var inte stadig längre. Trist men det blev stolpe ut och IG. Men hon var jätteduktig med absolut stadga i skott och kast och fina apporter, även om den sista gick lite snabbt.
"Tuva" (SEVCH High Design's Special Edition) ägare Camilla Jannesson. Mamma till "Sunny"
"Ruth" stod näst på tur. Hon hade inte så bra fart, stil och mönster. Kom liksom aldrig igång ordentligt. Men jobbade ändå på. Stannde perfekt på skott och kast, apporterade jättefin. Mycket följsam och lyhörd för mina signaler. Jag använde knappt pipan alls. Insåg efter en liten stund att detta kommer inte att räcka för ett godkänt och då stöttade jag henne lite mer och hon jobbade på lite bättre. Men det räckte inte. IG för henne också. men en jättefin träning. Och hem och träna lite mer.
"Ruth"

Sist ut av våra hundar var "Sunny". Och det kändes som om det kunde gå hur som helst. Jag och "Sunny" känner varandra bra. Men vi har aldrig tränat tillsammans. Det var verkligen ett långskott att starta henne på något som kräver så mycket teamkänsla som jaktprov. Men eftersom vi ändå skulle åka och "Sunnys" matte Åsa var på bröllop i Finland så tog vi en vild chansning. "Sunny" for iväg ut på fältet i galopp och höll riktigt hyfsad fart och stil, hade ett helt ok mönster. Men när jag tyckte att hon gick lite stort så lysnade hon dåligt på pipan, så jag fick ropa på henne. Till slut förstod jag att hon lyssnade inte på min pipa för jag visslade inte alls som Åsa brukar göra. Så det blev totalt missförstånd! Men hon jobbade på fint och var absolut stadig i skott och kast, apporterade fint, missade ena markeringen men sökte jättefint och hittade dummyn. Lämnade av snabbt och effektivt och sökte sedan vidare, Två jättefina apporter och fin spontan stadga i skottet. Jag var jättenöjd, trots att vi inte blev godkända. Hon är så duktig denna lilla hund.
"Sunny" (SEVCH LP1 RLDN RLDF Mountjoy Qatchy Qloudy) ägare Åsa Nybärck Nakell.

"Sunny"

Sammanfattningsvis en rätt misslyckad dag med inget godkänt resultat. Halvtaskigt väder. Jättefin mark och duktiga funktionärer. Jättetrevliga deltagare som det var lätt att umgås med. Stort Grattis till "Otto" (Cloette's Splendid Surprice) med matte Gunilla Hansson som debuterade på jaktprov och slog till med ett godkänt resultat. 
Stort tack till Camilla för att du följde med. Resan blev så mycket roligare och lättare med sällskap, speciellt när det gick dåligt. Jättestort tack för underbara bilder på hundarna.

Inga kommentarer: