måndag 9 mars 2015

CRUFTS 2015 - det stora äventyret! Del 1.

November månad och det var dags att anmäla till Stockholm Hundmässa. Anmälan inskickad och dagarna flöt på. Trimmade Bilbo och Peggy och lämnade av dem hos Camilla som fick bada dem och själv ta sig till Stockholmsmässan i Älvsjö. Bilbo slog till och blev Bästa Juniorhane och blev då automatiskt kvalad till Crufts, världens största och finaste hundutställning! Ojojoj vad jag blev glad, stolt och lite pirrig. Men när Camilla med andäktig röst sa "vi ställer väl ut Bilbo på Crufts?" då var det bestämt. 

Direkt efter utställningen så skickade jag in Bilbos uppgifter till The Kennel Club för att ansöka om ett tävlingsnummer.Och åkte direkt till veterinären för Rabiesvaccination och han måste ha ett hundpass. En månad senare så kom papper hem med hans tävlingsnummer för Crufts. Jag skickade in anmälan. Men eftersom det var precis i helgerna så hade jag ingen att fråga om klasserna. Jag hade självklart valt fel klass. Nu måste jag försöka att ändra klass. Anmälningstiden hade inte gått ut så jag tänkte att det ska väl lite smidigt kunna fixas.

Hittade efter en hel del sökande hittade jag ett ställe på deras hemsida där jag kunde chatta och fråga. Fick besked om att maila till en speciell adress. Mailade och fick besked om att visst gick det att ändra klass och det kulle kosta 5£. Men man var tvungen att ringa. ånej, ringa och förklara på engelska. OK bara att göra! Jag ringde och mannen förstod ingenting, vad göra?? Jag läste mailsvaret jag hade fått och se det fungerade. Ok vad heter du sa mannen. Monika Jansson, ok sa mannen Monika Janssom, nej N på slutet, N som i ...... Norvichterrier! Kom inte på något annat :-)  

Nu kom nästa fråga, hur tar vi oss dit. Det var redan planerat att vi skulle åka till Crufts, men inte med hund. Jag insåg att jag inte skulle orka köra hela vägen till Frankrike, genom tunneln och sedan köra på vänster sida i England. Letade och letade och hittade till slut några som kunde ta honom med på sin resa. De körde til Holland och tog färja till Harwich. Bra då var det ordnat.

Kollade med Camilla och Sofia att deras pass var ok. Ja de hade ok pass. Jag visste att mitt pass var ok. Men kollade ändå. Piiinsamt det hade gått ut. De är bara på 5 år nu. Jag är van vid 10 år. Fort fort till polisen och ansöka om nytt. Puhhh passet fixat. Nu skulle vi hitta flyg och hotell som inte var alltför dyrt. Och ett hotell som tar emot hundar. Vi trixade och fixade, letade och letade och till slut var även det fixat. 

D-dagen närmade sig med stormsteg. Nu skulle vi ha ett nytt papper från jordbruksverket när annan transporterar hund! Ok fixat. Lämna av Bilbo till Thomas och Ragnhild med mat, koppel, pass och andra papper. Thomas ringde efter några timmar, Bilbos utställningspapper behövdes med på resan. Paniik! Fotograferade av pappren och skickade per sms. Camilla växlade pengar. Jag satte över pengar på mitt konto för hotellet. Betalade till Thomas för färjan.

Packa mina saker och även tänka på något att ligga på för Bilbo, vattenskål, vattenflaska, utställningspappren, belöningsgodis, små trebenstolar till oss att sitta på. Inte ha något schampo eller annat flytande i handbagaget. Försökte läsa och tänkte att kam, borste och saxar måste jag ha i handbagaget ifall den andra väskan kommer bort. Hårfint att de släppte igen mina saxar i säkerhetskontrollen på Arlanda. Tänker inte chansa igen.

Upp klockan 02.30 och hämta Camilla och Sofia för vidare färd till Arlanda. Inte helt lätt att checka in men vi löste det. Och äntligen var vi på väg. Färden gick mot Paris för byte mot Birmingham. Flyget blev försenat så vi fick boka om till nytt flyg och blev alltså försenade. Äääntligen framme i England och incheckade på hotellet, hämtade upp Bilbo hos Thomas och Ragnhild.

Timmar kvar till den stora dagen. Mer om det kommer imorgon. Men några bilder på Bilbo och Camilla kommer här.
"Bilbo" (RLD N SE JV-14 Mountjoy Scallywag Sam) i sin bänk på Crufts.

Camilla Jannesson och Bilbo innan start.

Bilbo hamnade först i sin klass. Yearling Dog 19 entries.

Fler av hundarna i Bilbos klass.

Ännu fler i Bilbos klass.


Inga kommentarer: