tisdag 10 mars 2015

CRUFTS 2015 - det stora äventyret! Del 2.

Dagen med stort D grydde utan regn. Bilbo var fortfarande ren och fin trots att han blev badad på måndagen och nu är det torsdag. Resan hade helt klart tagit ut sin rätt. han sov hela natten utan problem. Jag gick ut med honom för att morgonrasta honom, men var rastar man en hund där allt är sten och betong. Inte en enda gräsplätt någonstans. Vi gick runt och hit och dit och till slut hittade jag ett träd som jag ansåg att han kunde kissa mot. Det var bara asfalt runt trädet, men vad göra. Gick vidare för att hitta ett ställe där han kunde bajsa, men då beslöt han att jag bajsar här och nu. På den lite trasiga delen av trottoaren. Ok det får bli så, jag hade ju bajspåsar med så allt försvann och inga spår syntes efter oss.  Upp på hotellrummet och fylla på nytt vatten till honom och lite frukost. Sedan gick vi ner till frukosten. När vi kom tillbaka så blev jag alldeles kall, var är Bilbo. Men han sov mellan våra sängar så lugnt, så han vaknade först när vi ropade på honom.

Ner till tågstationen på New Street och fick genast hjälp av en mycket trevlig järnvägskille som hjälpte oss att köpa biljett i automaten. Och han hade även info om vilken plattform vi skulle gå. Ombord med hund och packning. En station och vi var framme vid NEC, den gigantiska utställningsarenan. Det är inte mindre än 20 olika hallar men alla hyrs inte av The Kennel Club men 6 eller 7 stycken! Det är stoort. I gången in till Crufts blev vi anvisade att gå  ner för 5 trappor och ut och runt hallen och in i en annan ingång i markplan. Där kunde vi i lugn och ro gå in med Bilbo, Camilla och Sofia hängde bara på. Billigt blev det också för vi gick in alla tre på Bilbos biljett. Rätt eller fel inte vet jag, de tog inget betalt i alla fall.

Nu var vi inne. Var ska vi gå? Stod helt förvirrad och talade högt för mig själv. För jag trodde att Camilla och Sofia var precis bakom mig. Då kom en underbar man och visade var vi skulle vara. Svenska var han men jag vet inte vem han var. Stort tack till dig, vem du nu var! Och det visade sig att vi stod ca 40 meter från vår ring. Men det var bänkar som skymde sikten.  Nu måste jag förklara detta med bänkar eller benches som det heter på engelska. Det är bås som står en bit upp från golvet. Det är ett bås till varje hund, där ska hunden vara när den inte är i ringen. Där sitter även nummerlappen fastsatt. En nummerlapp som ska vara kvar så besökare kan se vilken hund det är och en nummerlapp som du måste ha på dig i ringen.

Vi letade oss fram till Bilbos bänk. Där satt hans nummerlapp och jag hade med mig en handduk och en liten dyna/pläd som han kunde ligga på. Jo sa Bilbo, helt ok att hoppa upp och ligga där. Fram med lite vatten till honom, borsta, trimma lite och springa fram honom. Sedan hittade vi ett helt gäng från hemlandet och då var vi tvungna att språkas vid lite och vips så var det dags för Bilbos entreé i ringen. Nu är det lite annorlunda att ställa ut i England. Man får inte gå ur ringen från det att man har gått in för sin klass och till att den är helt färdigbedömd. Då blir man diskad. Sedan vill de inte att man tar av utställningskopplet. Jag och Camilla hade diskuterat var hon och Bilbo skulle stå. Kanske som 3:a eller 4:a tyckte Camilla. För i England så ställer man inte upp sig i nummerordning utan man går in och ställer sig där man tycker. Men Camilla var redo och gick in och ställde sig i ringen och alla ställde sig bakom henne! Ridå! Så snopet där försvann första planen. Men Camilla är ju så himla trygg och säker och hon och Bilbo är så samkörda så det var bara att gilla läget och köra. 

Alla hundar sprang några varv tillsammans och sedan tog den individuella bedömningen vid. Dock utan att några kritiker skrivs. Domaren ville sedan titta lite extra på några hundar, dock inte Bilbo.... pirrigt. Tycker han inte om Bilbo?? Nu börjar domaren att vandra fram och åter och tittar på hundarna. Alla får springa igen. Och sedan plockar han ut 5 hundar och Bilbo är en! Jippie! Bilbo står fortfarande som 1:a.... neej nu placerar han andra före, nu är han 3:a nej 4:a... ! 4:a på Crufts av 19 entries. Jag är såå lycklig. Jag är så nöjd, det är helt underbart. Min lilla Bilbo blev 4:a på Crufts, världens bästa, finaste, största mest prestigefyllda uttsällning i rasens hemland där alla har varit tvungna att kvala för att få vara med! Jag är såå glad. han får en fin liten tavla som bevis på vår framgång. En tanke skickade jag snabbt iväg till Eva i sin himmel. Tänk att vår lilla pojke var så fin. 

Camilla kom ut med Bilbo och kramar och grattis och Camilla skrattade åt mina värdelösa försök att filma och fotografera när Bilbo & Camilla var inne i ringen. Inte blev det bra, men det blev något. Lite fotografering av Camilla och Bilbo i Camillas fina gulddress och hans fantastiskt vackra utställningskoppel som Camilla har köpt till honom.
Jösses vad stolt, glad, tacksam, upprymd, rörd, lycklig och ödmjuk jag kände mig i denna stund. Så fantastiskt glad att jag har en sådan underbar vän och vapendragare i Camilla. Allt är så mycket roligare och framgångarna är så mycket sötare när man har någon att dela dem med.

Nu skulle Bilbo tillbaka till sin bench, men det var så tråkigt att sitta där att jag tog med Bilbo till ringen och där satt vi resten av bedömningen. Bilbo slocknade som ett ljus och sov helt lugnt vid mina fötter i nästan 3 timmar. Då vaknade han och upptäckte att det söta och vackra springerflickor i ringen. Då gick vi ut en sväng utanför så han kunde rasta sig utomhus. Innan bedömningen gick jag en snabbis till den lilla hagen med sågspån inomhus där hundarna kunde rasta sig. Och han var så duktig och kissade mot pinnen som stod i mitten. Våra vänner från Sverige vaktade Bilbo så vi kunde hämta lite mat. För nu var vi hungriga. det var underbart att få lite mat i magen. Dagen förflöt i lugn och ro i glatt samspråk under tiden som vi såg så många fina springer spaniels. När bedömningen var slut så var det dags att lämna av Bilbo till hans ressällskap. Då såg jag att Anette Dyren stod mitt i flat coated retrieverringen och hon hade blivit BIR. Jösses vad fantastikst, BIR på Crufts. Jag gav henne en jättestor grattiskram. Hennes resa var inte slut där, hon och Dublin skrev historia. De blev Bäst i Gruppen på kvällen och på söndagen blev de BIS-2 eller reserve Best In Show som det heter!!!! Tänk att bli näst bäst av 22000 hundar. Hur stort är inte det?? Men jag är fortfarande supernöjd och stolt över vår 4:e placering! Bilbo åkte nu hem med Thomas och Ragnhild. Stort stort tack till er båda för hjälpen att transportera min lilla guldklimp.

Fin rosett köpte jag som minne av vårt äventyr till Crufts. Och nu kändes det lite tomt utan Bilbo men härligt. Nu ska vi shoppa och titta på allt annat som man kan uppleva på Crufts. Freestyle, Agility, Flyball, Uppvisningar, Juniorhandling, mer uppvisningar, Young Kennel Club med tävlingar och uppvisningar, God Citizen Dog Scheme, Lydnadsprov, mm mm mm. Shoppings i tre stora jättehallar som är minst lika stora som A-hallen på Stockholm Hundmässa. Tre dagar av hund på längden och tvären, kan det bli bättre NÄÄÄÄ! Det är helt enkelt underbart!!  Rekommenderar alla att åka till Crufts om man gillar hundsport, shopping och se fina hundar.

Att resan hem innehöll försening på planet så vi fick springa till nästa plan så flygvärdinnan trodde att jag skulle falla död ner. Och att jag fastnade i säkerhetskontrollen för att jag hade puder i väskan eller att vårt bagage kom en dag efter oss är inte så mycket att orda om. Vi har varit på Crufts och vi har ställt ut hund och vi blev 4:a i klassen, det glömmer jag aldrig.


Stort Stort tack alla som har gratulerat mig och kommit med glada tillrop, Camilla för att du visar Bilbo så fint och var så underbart trevlig att resa med, Sofia för att du gav oss glada skratt.






Camilla Jannesson och "Bilbo" (RLD N SE JV-14 Mountjoy Scallywag Sam)