fredag 1 maj 2015

Elin 2005.06.17 -2015.04.27

Vår älskade "Elin" SEVCH LP2 RLDN RLDF RLDA RLDM Mountjoy Nimble Nina har lämnat oss i sorg och saknad. Det finns så många minnen med "Elin" från att hon föddes som den lilla valpen, minst i kullen och hon höll på att dö de första dygnen på grund av att hon inte lyckades få tillräckligt med mat. Men med en okuvlig livsvilja så överlevde hon och växte och blev en riktigt fin springer.
Hon var den snällaste av hundar som hade mycket jaktlust. Hon utvecklades till en fin jakthund och god apportör. Hon fick ett 2:a pris i nybörjarklass på fältprov. Godkänd på Grundprov och Nybörjarprov B. Många godkända vattenprov, enkla vattenprov och nybörjarvatten har hon hunnit med under årens lopp. Enkelt klarade hon sitt Viltspårchampionat. Och hon tog flera 1:a pris även efter att hon hade blivit champion.
Vi tävlade lydnad med LP2 som bästa merit. Uppflyttad till lägre spår. Hon gjorde ett mycket bra MH med stor nyfikenhet. Hon fick Rallylydnadstitlar i alla klasser. Dessutom fick hon otaliga CK på utställning och ett CERT och ett ResCert. BIS-placeringar i jaktklass på SSRK.  
Hon fick en kull men sedan visade det sig att båda hennes föräldrar var anlagsbärare för PRA och då blev det inga fler valpar. Hennes avkommor är också tagna ur aveln.

En av de finaste minnena var när hon blev BIS-1 på Östra Cup. Vilken stolthet och glädje jag kände i det ögonblicket. Hon blev 3:a årets springer 2008 och tack vare "Elin" så blev jag Årets Springeruppfödare 2008. Det var ett av de absolut finaste ögonblicken som uppfödare av springer.

Hon var alltid så arbetsglad och jag litade till 100% på henne. Vi hade verkligen ett speciellt förhållande. Hon betydde så mycket för mig. Jag har så mycket att tacka "Elin" för. Hon var min tränings och tävlingskamrat i så många år. Alltid positiv,  försökte alltid att göra sitt bästa. Vi hade kunnat gå så mycket längre, men tyvärr har tiden inte alltid räckt till att satsa helhjärtat på en hund. Dessutom tror man att man har all tid i världen att hinna göra allt. Men plötsligt har tiden tagit slut. Jag känner mig ändå så glad och tacksam att jag har fått äga en sådan speciell och unik hund som "Elin".
Sov gott älskade lilla hund. Jag glömmer dig aldrig.
 Nästan 10 år

 4 veckor

 8 veckor







 LP2
BIS-1 Östra Cup


3 kommentarer:

Arlo sa...

Åh, finaste Elin <3 Stor kram och mina varmaste tankar går till dig Monika. // BMW

Anonym sa...

Så tråkigt, beklagar, stor kram till er/Carro

Anonym sa...

Så tråkigt, beklagar, stor kram till er/Carro